Bayaran Bantuan MySTR Fasa 4 Bakal Dikreditkan Lebih Awal

SUMBANGAN TUNAI RAHMAH (STR)

Bayaran Bantuan MySTR – Untuk mengurangkan beban kewangan golongan yang terjejas akibat pandemik, kerajaan telah melancarkan Bantuan STR Fasa 4. Inisiatif ini sejajar dengan konsep Payung Rahmah yang menitikberatkan kebajikan rakyat, terutamanya yang berpendapatan rendah dan sederhana.

Isi rumah termiskin yang terdaftar dalam data e-Kasih akan menerima bantuan STR tambahan sebanyak RM600 daripada kerajaan.

Pada tahun 2023, bayaran STR telah diagihkan kepada tiga fasa. Fasa 1 dibayar pada 17 Januari, Fasa 2 dibayar pada 5 April, dan Fasa 3 dibayar pada 26 Jun. Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membantu rakyat yang terjejas oleh pandemik.

Untuk Fasa Empat Sumbangan Tunai Rahmah, kami ingin berkongsi maklumat lanjut tentang cara membuat bayaran. Sila baca ayat-ayat berikut dengan teliti:

TARIKH BAYARAN STR FASA 4

Untuk Fasa 4 STR, pembayaran akan dibuat secara berperingkat bermula dari NOVEMBER 2023. Ini adalah bagi memastikan proses pembayaran berjalan lancar dan tepat.

Bagi penerima yang layak, bayaran bantuan akan dimasukkan ke dalam akaun bank mereka seperti biasa. Bagi mereka yang tiada akaun bank atau akaun mereka tidak aktif, mereka boleh menuntut STR secara tunai di kaunter BSN yang terdekat.

Bayaran Bantuan MySTR

Baca Juga:

PENERIMA BANTUAN STR FASA 4

Penerima Bayaran Fasa 4 ialah mereka yang menerima Fasa 1 dan telah disahkan tidak meninggal dunia atau pasangannya tidak meninggal dunia sehingga 28 Februari, menurut LHDN.

Bagi mereka yang tidak menerima Sumbangan Tunai Rahmah Fasa 1 dan Fasa 2, sama ada permohonan baharu atau kemaskini, mereka akan mendapat bayaran pada Fasa 4 jika layak untuk STR.

JUMLAH MYSTR : BAYARAN BANTUAN STR FASA 4

Untuk Sumbangan Tunai Rahmah Fasa Empat, jumlah pembayaran yang diperuntukkan adalah seperti berikut:

Pendapatan Isi Rumah RM2,500 dan Ke Bawah

Bayaran Bantuan MySTR

Pendapatan Isi Rumah RM2,501 – RM5,000

Bayaran Bantuan MySTR

SEMAKAN STATUS STR

KATEGORI KELAYAKAN BAYARAN BANTUAN MYSTR

Untuk kelayakan STR, terdapat tiga kategori yang ditetapkan: orang yang tinggal bersama keluarga, warga emas yang tidak berkahwin dan orang yang masih bujang.

Data BKM 2022 menentukan penerima STR Fasa 1. Jika anda belum menerima bantuan ini dan berminat untuk memohon, sila tunggu sehingga permohonan baru dibuka pada masa depan.

MAKLUMAT LANJUT BAYARAN BANTUAN MYSTR

Sekiranya terlupa kata laluan dan gagal menjawab soalan keselamatan (percubaan sebanyak 3 kali diberikan), ID MySTR akan disekat dan dibenarkan untuk mencuba semula selepas 24 jam.

Untuk mendapatkan khidmat sokongan lebih lanjut, anda boleh menghubungi cawangan LHDNM yang terdekat atau menelefon BKK LHDNM di talian 1-800-88-2747.

Atau anda boleh layari Portal Rasmi : https://bantuantunai.hasil.gov.my/