Bayaran E-Wallet RM300 Mula Dikreditkan

Bayaran E-Wallet RM300 – Salah satu inisiatif yang dilancarkan oleh kerajaan negeri Selangor untuk mengurangkan kesan negatif pandemik Covid-19 terhadap rakyat ialah BINGKAS.

BINGKAS merupakan singkatan bagi Bantuan Kehidupan Sejahtera Selangor yang menawarkan bantuan e-Wallet sebanyak RM300 sebulan kepada setiap isi rumah yang layak.

Bantuan ini bertujuan untuk membantu rakyat menghadapi cabaran ekonomi dan sosial akibat pandemik. Kerajaan negeri juga sedang mengkaji data-data yang berkaitan dengan impak masalah ekonomi di Malaysia terhadap rakyat Selangor. Dengan data-data ini, kerajaan negeri berharap dapat merangka program dan strategi yang lebih efektif dan berkesan untuk memulihkan ekonomi dan kesejahteraan rakyat selepas pandemik.

Bayaran E-Wallet RM300

Baca Juga:

Program BINGKAS, yang bertujuan untuk membantu keluarga berpendapatan rendah di Selangor, akan diteruskan pada tahun 2023. Ini diumumkan oleh Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari, ketika membentangkan belanjawan negeri yang berjumlah RM108 juta. Menurut beliau, program ini akan memberi manfaat kepada 30 ribu keluarga yang layak menerima bantuan kewangan dari kerajaan negeri.

BAYARAN E-WALLET RM300 : CARA MEMOHON

Permohonan BINGKAS adalah satu kemudahan yang disediakan bagi mereka yang layak mengikut syarat-syarat yang telah ditetapkan. Anda boleh mendaftar secara online melalui sistem pendaftaran yang disediakan. Sila pastikan anda mengisi maklumat yang diperlukan dengan betul dan lengkap.

Antara dokumen sokongan yang diperlukan adalah seperti berikut (pastikan semua dokumen sudah disahkan);

  • Salinan Kad Pengenalan (untuk diri sendiri dan pasangan)
  • Salinan Kad Pengenalan, MyKid atau Surat Kelahiran / Sijil Anak Angkat / Kad OKU / Pengesahan Belajar daripada IPTA atau IPTS (anak-anak atau tanggungan)
  • Salinan Sijil Kematian / Perceraian / Laporan Polis (untuk bapa atau ibu tunggal)
  • Salinan Penyata EA atau KWSP (untuk pekerja swasta)
  • Salinan Slip Gaji / Pencen Terkini (untuk penjawat awam atau pesara)
  • Pengesahan Penyata Pendapatan daripada Ketua Komuniti seperti ADUN / Penghulu / Ahli Majlis / Ketua Kampung (bagi yang bekerja sendiri / tidak bekerja)
  • Bagi tujuan pengesahan pendapatan, anda perlu mendapatkan surat pengesahan daripada Ketua Komuniti yang berkenaan, seperti ADUN / Penghulu / Ahli Majlis / Ketua Kampung. Surat ini adalah untuk mereka yang menjalankan perniagaan sendiri atau tidak mempunyai pekerjaan tetap.

SYARAT KELAYAKAN UNTUK BANTUAN E-WALLET RM300

  • Warganegara Malaysia
  • Lahir di negeri Selangor atau menetap di Selangor melebihi 10 tahun
  • Pemilih berdaftar di negeri Selangor
  • Keluarga yang mempunyai tanggungan berusia 18 tahun ke bawah
  • Pendapatan isi rumah bawah RM3,000 sebulan

Bayaran E-Wallet RM300

E-dompet ini adalah alat pembayaran digital yang mudah dan selamat untuk kegunaan anda. Anda tidak perlu membawa wang tunai untuk membeli barang-barang keperluan anda di mana-mana kedai runcit yang menyokong sistem tanpa tunai. Setiap bulan, e-dompet ini akan diberi bonus RM300 secara automatik.

MAKLUMAT LANJUT

Untuk mendapatkan maklumat terkini dan terperinci mengenai BINGKAS, sila layari portal rasmi kami di https://bingkasselangor.com/