Bantuan Insentif Khas RM1,500 Untuk Setiap Individu

Bantuan Insentif Khas – Pihak kerajaan akan meneruskan usaha membantu rakyat dengan memberikan insentif sebanyak RM1500 melalui Program Dana Kerjaya 2.0 untuk tahun 2024. Program ini bertujuan untuk meningkatkan peluang pekerjaan dan kesejahteraan ekonomi negara. Kerajaan berharap agar insentif ini dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya oleh semua penerima.

Skim pekerjaan ini bertujuan untuk memberikan faedah kepada golongan OKU, Bekas Banduan, Pesara dan Warga Emas dengan menawarkan peluang pekerjaan istimewa untuk mereka. Skim ini telah dirasmikan dan dijangka dapat memperbaiki keselesaan dan kualiti hidup golongan tersebut.

Ini adalah skim yang menyokong pekerjaan dengan memberikan ganjaran sebanyak RM1,500 sebulan selama enam bulan kepada sektor swasta dan GLC/GLIC yang menggaji pekerja dari golongan terpinggir. Skim ini bermula pada 31 Disember 2023 dan bertujuan untuk membantu golongan ini mendapatkan pekerjaan.

Bantuan Insentif Khas

Pengenalan Program Daya Kerjaya 2.0

Belanjawan 2024 telah mengumumkan Skim Program Daya Kerjaya sebagai satu langkah untuk membantu majikan di Sektor Swasta, GLC dan GLIC yang mengambil pekerja baru bermula 10 Januari hingga 31 Disember 2024. Skim ini bertujuan untuk memberi sokongan pekerjaan kepada mereka yang memerlukan, terutamanya golongan mudah terjejas seperti Orang Kurang Upaya, bekas banduan, pesara dan warga emas. Mereka akan ditempatkan di pekerjaan yang sesuai dengan kemahiran dan kebolehan mereka.

Selain itu, majikan yang mengambil pekerja daripada kumpulan sasar ini akan mendapat insentif khas sebanyak RM1,500 sebulan selama 6 bulan.

Bantuan Insentif Khas

Baca Juga:

Tarikh Permohonan Bantuan Insentif Khas RM1,500

  • 10 Januari hingga 31 Disember 2024

Syarat-Syarat Permohonan Bantuan Insentif Khas RM1,500

  • Majikan perlu memastikan pemohon telah berdaftar caruman di bawah Akta 4 dan Akta 800 berkaitan keselamatan sosial pekerja dan sistem insurans pekerjaan
  • Majikan yang telah berdaftar dengan SSM/ROS/PBT; atau pertubuhan lain semasa permohonan dilakukan
  • Majikan yang mengiklankan jawatan di MYFutureJobs dan telah melengkapkan profil majikan.

Cara Memohon Program Daya Kerjaya 2.0

Majikan yang berminat untuk memohon insentif Daya Kerjaya 2.0 yang ditawarkan ini boleh berbuat demikian melalui laman web https://kerjayamadani.perkeso.gov.my/

Maklumat Lanjut

Untuk maklumat berhubung skim ini, sila rujuk pautan berikut: